BŁĘKITNA SZKOŁA NA MORZU - SZTOKHOLM
 560 mil morskiej

Taki dystans w dniach 5-7 grudnia 2011r. promem Skandinavia Polskiej Żeglugi Bałtyckiej  pokonała 16-osobowa grupa dzieci i młodzieży z Zespołu Placówek w Łukowie wraz z młodzieżą z Radzynia Podlaskiego, Gołąbek i Wohynia.  Podróż obfitowała w wiele atrakcji.

Najpierw jechaliśmy autokarem do Gdańska, gdzie wsiedliśmy na prom do Nynäshamn w Szwecji.  Po całonocnej podróży wspaniałym statkiem armatora Polferries dotarliśmy do portu. Stąd udaliśmy się w dalszą drogę.  Miejscem docelowym był Sztokholm – jedna z najpiękniejszych stolic świata, siedziba królów szwedzkich, miasto przyznawania prestiżowej Nagrody Nobla. O urodzie tego miasta decyduje położenie w labiryncie wysp i cieśnin oraz oryginalna architektura. Podczas pobytu w Wenecji Północy podziwialiśmy panoramę miasta z tarasu widokowego. Zobaczyliśmy w oddali liczne budynki Skansenu – pierwszego na świecie muzeum pod gołym niebem. Zwiedziliśmy Muzeum Okrętu Waza. Galeon zbudowany za Gustawa II Adolfa zatonął tuż po wodowaniu w 1628 roku. Gdy 300 lat później wydobyto go razem ze wszystkimi skarbami, okazało się, że muł zakonserwował go prawie idealnie.  Spacerowaliśmy przed Zamkiem Królewskim i po uliczkach starego miasta, czyli Gamla Stan. Mogliśmy też poczuć atmosferę zbliżajacych się świąt – odwiedziliśmy jarmark świąteczny, gdzie unosił się zapach aromatycznych pierniczków i innych słodkości.

Po powrocie na prom czekała na nas kolejna niespodzianka. Po pysznej kolacji odwiedził nas św. Mikołaj, który obdarował wszystkich  uczestników wycieczki wspaniałymi prezentami.

W środę organizatorzy naszej wyprawy zorganizowali konkursy z nagrodami: plastyczny oraz konkurs wiedzy o Skandynawii. Na koniec każdy uczestnik w związku z odbytym chrztem morskim otrzymał nowe imię.

W drodze powrotnej podziwialiśmy przez okna autokaru polskie krajobrazy.

Dzięki tej wyprawie wzbogaciliśmy się o wiedzę dotyczącą krajów Skandynawii, nabyliśmy wiele ciekawych doświadczeń, doznaliśmy niezapomnianych wrażeń oraz  nawiązaliśmy nowe przyjaźnie.

Składmy serdeczne podziękowania tym, którzy zaprosili nas do udziału w tej wspaniałej morskiej przygodzie – członkom Rotary Club Warszawa Wilanów.

Opiekunami naszej grupy byli:

Ewa Listopad, Mariusz Olszewski, Małgorzata Wielgosz i Maryla Woźniak.